Näin me sen teemme

LAITURIPROJEKTI PALVELEE JA YHDISTÄÄ

Talvikausi on ollut talvisempi kuin pitkään aikaan. Hyvä on ollut hiihdellä, käydä pilkillä ja vaikkapa lasketella Sappeen mukavilla rinteillä paikkakunnan kulttuuririentoja tai etelänmatkoja unohtamatta. Mutta tämä ei ole riittänyt joukolle Aitoon, Haltian, Kuohijoen ja Luopioisten kylien miehiä. Samalla kun pakkanen paukkuu ja talvi tiivistää otettaan, on tarkkakorvainen voinut kuulla sorvin ääntä, vasaran pauketta ja hitsauksen rätinää kylältä. Leijonien talkooväki kuuluu tekevän uutta venelaituria.

Luopioisten Leijonat ovat päättäneet valmistaa uuden laiturin kirkonkylän venerantaan. Ennestään siellä oli jo kaksi Leijonien laituria, toinen vain muutaman vuoden vanha. Mutta toinen oli jo korjauksen tarpeessa ja niinpä sen paikalle päätettiin rakentaa uusi. Laiturit ovat osa Leijonien varainhankintatoimintaa, jonka tuotto lahjoitetaan nuorisotyöhön, hyväntekeväisyyteen sekä muihin yleistä hyvinvointia edistäviin kohteisiin.

Alueen vetovoimatekijä

Laiturihanke sai tukea Pomoottori ry:n kautta Pirkanmaan ET- eli nykyiseltä nimeltään Ely-keskukselta. Hankkeen perusteluissa todetaan, että hankkeessa tehdään Luopioisten kirkonkylään venelaituri, josta vuokrataan venepaikkoja loma-asuntoja Kukkian saarissa omistaville sekä muille niitä tarvitseville. Laituripaikoille on erityistä tarvetta niille saarien loma-asunnoille, joilla ei ole tieoikeuksia eikä mantereen puolella rantaoikeutta. Mahdollisuus harrastaa kalastusta ja muuta veneilyä on alueen yksi vetovoimatekijä. Keskittämällä venepaikat laitureihin vähenee rantojen täyttyminen veneistä ja ympäristö säilyy siistimpänä ja viihtyisämpänä. Venepaikat kirkonkylän rannassa parantavat myös saariasukkaiden pääsyä käyttämään rantaa lähellä olevia palveluja, kuten mm. terveysasema, apteekki, kunnan palvelupiste ja kaupat.

Monipuolinen talkooprojekti

Laiturin rakentaminen on monivaiheinen hanke. On suunnittelua, hankintoja, osavalmistusta, kokoonpanoa, lopullinen asennus ja projekti on kaiken puurtamisen ohella myös kokonaisuudessaan pidettävä hallinnassa. Hankkeen monimuotoisuus on antanut mahdollisuuden monen eri alan osaajan ja harrastajan tulla mukaan talkootyöhön. On suorastaan ihme, että tuo tarvittava osaaminen löytyy ja että se on voitu sujuvasti  puristaa yhteisen tavoitteen eteen. Kokonaistyömäärä on useita satoja talkootunteja.  Aikataulupaineitakin on ollut, koska laituri pitää olla pääosin valmis ennen jäiden lähtöä. Hankkeen avainhenkilöitä ovat olleet Aulis Jaakkola ja Hannu Soukkio.

Hankkeen toteutus alkoi jo syksyllä heti kun venekausi oli ohi ja tarvittavat rahoituspäätökset oli saatu. Vanha laituri piti purkaa, kuljettaa pois ja ranta piti  valmistella uutta laituria varten. Vanhan laiturin purkaminen jatkui talvella kovien jäiden aikaan, koska laiturin tolpat piti nostaa ylös järvestä. Tapa, millä tolpat saadaan ylös, aiheutti keskustelua. Lopulta ratkaisuksi löytyi Tapio Körhämön toimittama perinteinen kolmijalka ja ketjutalja, joiden avulla pohjaan tiukasti juuttuneet tolpat saatiin lopulta nostettua jäälle. Menetelmän onnistuminen tuotti hyväntahtoista hymähtelyä muita aiheeseen liittyneitä ideoita kohtaan.

Hankkeen metallityöt tehtiin Soukkion konepajalla, jonka koneita ja laitteita hyödynnettiin Hannu Soukkion johdolla. Talkootyö suoritettiin pääsääntöisesti viikonloppuisin. Laiturin lopullinen asennus tehtiin huhtikuun alussa Talasniemen rannassa. Kevät alkoi jo painaa päälle, vettä satoi, mutta jää ja miehet kestivät.